Loading the content... Loading depends on your connection speed!

Masz pytania? Zadzwoń: +48 503 305 561
Koszyk - 0.00 
couponslay

Jak pokonać lęk i niepokój? Mogą w czymś pomóc, czy zawsze szkodzą?

Jak pokonać lęk i niepokój? Wyjaśniam, do którego momentu te uczucia są nam pomocą, a kiedy warto powiedzieć im – „Dziękuję, dalej już mi z wami nie po drodze”. Wszystkie działania są proste, w zasięgu ręki. Wystarczy, że trochę przekierujesz swoja uwagę. 

1.      Zapamiętaj! Wszystkie uczucia są dobre. Również strach, niepokój czy lęk.

Dlaczego są dobre? Każde z nich informuje nas o czymś ważnym.

Wyobraź sobie, że idziesz brzegiem chodnika. Prawie po krawężniku. Obok przejeżdża z ogromną prędkością ciężarówka. Powiew powietrza powoduje, że z trudem utrzymujesz równowagę. Ogarnia Cię lęk. Przez chwilę nie możesz się uspokoić. Co robisz? Oddalasz się od brzegu. Nie zbliżasz się do jezdni, żeby nic Ci się nie stało. Dzięki temu chronisz swoje życie. Podejmujesz działania, które sprawiają, że jesteś bezpieczna.

Co byłoby, gdybyś się nie bała? Nie przestraszyła? Gdybyś nie odczuwała takich emocji?
Przypuszczam, że mogłabyś na zimno analizować, na ile chodzenie blisko jezdni jest niebezpieczne. Wymagałoby to dłuższego zastanowienia, nie wiadomo do jakich wniosków byś doszła. Natomiast strach, którego doświadczyłaś od razu popchnął Cię do zapewnienia sobie bezpieczeństwa. Jasne?

2.      W sytuacji, kiedy pojawia się coś niebezpiecznego, pojawiają się te uczucia. Jak pokonać lęk?

Lęk, jak wyjaśniłam wcześniej, nie zostawia miejsca na intelektualne rozważania. Zwiększa szybkość działania. Dzięki niemu chronimy siebie i najbliższych. Podporządkowujemy się zaleceniom służb, mając zaufanie, że mają większą wiedzę i doświadczenie niż my. Korzystamy z rad, czytamy  rozporządzenia. Emocje działają na naszą korzyść. Powodują, że pojedyncze jednostki zaczynają myśleć o dobru wspólnym. Skoro ja się boję i nie jest mi z tym łatwo, mogę zrozumieć to, co ty przeżywasz. Razem będzie nam łatwiej. Możemy się wesprzeć. Odwołujemy spotkania, zostajemy w domu, w miarę możliwości pracujemy w systemie home office. Lęk i niepokój pomagają nam podjąć właściwe decyzje i działać.

tulips-small

3.      Starasz się zrobić to, co możesz, by zmniejszyć ewentualne ryzyko, dzięki uczuciom, których doświadczasz.

Przypuszczam, że tak jak ja kupiłaś produkty, z których można przygotować zdrowe posiłki. Masz owoce, świeże warzywa, witaminę C, miód, czosnek, jakieś ziółka… i takie tam. Każdy wedle uznania. Chcesz wzmocnić odporność tak, by każdy z Twoich bliskich był w najlepszej kondycji z możliwych, kiedy zetknie się z mikrobem. To są działania racjonalne, uzasadnione i na miejscu.

4.      Jesteście w domu. To „prawie” jak wakacje czy długo oczekiwany urlop.

Coś jednak nie tak… Może już nie lęk, ale lekki niepokój powoduje, że nie potrafisz się cieszyć z tego czasu. W sumie to nic konkretnie Ci nie brakuje. W domu ciepło, jesteście zdrowi. Już pojawiają się pierwsze oznaki wiosny. Masz nawet trochę więcej czasu niż normalnie. Twój mężczyzna jest w zasięgu ręki. Jest szansa na głębsze rozmowy, patrzenie w oczy, wspólne przygotowanie posiłków. Dzieci szaleją, można się z nimi wygłupiać do woli i śmiać do rozpuku. Tylko… ten niepokój… uniemożliwia wszystko. Lęk i niepokój przestały być tym, co pomaga. Stały się nieadekwatne do sytuacji. Co robić?

Do tej pory popychały Cię do racjonalnych działań, były pomocą. Teraz przeszkadzają. Pora na podjęcie innych działań. Nie wiesz, jak pokonać lęk i niepokój?

5.      Jeśli po głowie plączą Ci się myśli o katastrofach, które mogą się wydarzyć, odwracaj uwagę od tego, co niepokoi.

Nie pozwalaj wyobraźni na fantazje w tym temacie. To co zrobiłaś, by zabezpieczyć was przed czymś trudnym, wystarczy! Rzeczy, o które się martwimy w większości przypadków się nie wydarzają! Nie warto angażować do tego wyobraźni ani zaśmiecać tym swojej uwagi. Zatroszcz się o to, by wyeliminować wszystko, co do tego prowadzi. Ogranicz słuchanie wiadomości do absolutnego minimum. Nie podejmuj rozmów, które kręcą się wokół wiadomego tematu, a te do których inni Cię zapraszają, ucinaj na samym początku. Zmieniaj temat.

6.      Nie zachęcam Cię do tego, byś wypierała uczucia. Przyznaj się do tego, że się boisz.

Dzięki temu przestaniesz bać się lęku. W takim wypadku to normalne. Tak mamy, że takie uczucia się pojawiają. Niezależnie od tego możesz żyć, cieszyć się, działać, planować przyszłość i budować relację.

7.      Zadbaj o swoją wewnętrzną równowagę.

Pamiętaj o wystarczająco długim spaniu, zbilansowanej diecie, poczuciu humoru i rozrywce. Być może masz możliwość ćwiczeń fizycznych, chociażby w warunkach domowych. Masz do dyspozycji spacery na łonie natury, blisko domu. W parku, lesie, wędrówki po polach i łąkach.

dog-small

8.      Postaraj, by każdy dzień miał jakiś priorytet, przybliżał Cię do realizacji Twoich celów.

Co jest najważniejsze na jutro? A co powinno się wydarzyć jeszcze później? Jaki rezultat powinien przynieść ten tydzień? Określ to proszę, nawet jeśli to może być coś zupełnie prostego. Nie musisz odkryć maszyny do pisania w tym czasie.

9.      Ustal plan dnia i go przestrzegaj.

Kiedy będzie obiad, a kiedy planszówki? Kto zmywa naczynia, a kiedy będzie czas na wspólne żarty? Może powinien być również określony czas na mówienie sobie o tym, co was martwi. I o tym, jak pokonać lęk. Po to, by pozostałe rozmowy były podnoszące na duchu.

10.  Nie zapominaj o planowaniu rozrywek.

Weź łatwą książkę do czytania. Taką, która wciągnie Cię w wir ciekawych wydarzeń. Zaplanujcie wspólne oglądanie ciekawego filmu.

11.  Pomyśl, czy ten czas to nie jest okazja na coś specjalnego dla Ciebie, a może dla Was?

Może pora pomyśleć o swoich marzeniach? O tych które można, być może, zacząć realizować już teraz. Albo planować, aby mogły mieć miejsce za parę miesięcy?

Czy w ogóle wiesz o czym marzysz?
Znasz marzenie Twojego partnera/męża?

Już teraz wiesz, jak pokonać lęk i niepokój? Jak wykorzystać ten czas w najlepszy sposób z możliwych?

W najbliższym czasie pojawi się artykuł na temat konkretnych technik radzenia sobie z niepokojem. Takich, które w znaczący sposób wspomagają pracę mózgu w tym zakresie. Zapraszam 🙂

Bądź dumna z siebie

Dlaczego warto się przytulać?

10 kompetencji, które decydują o jakości związku

Mobile version: Enabled

LOGO_LW_CZARNEPrzypuszczam, że masz dość ciągłego starania się o poprawę relacji?
Być może oczekujesz już tylko tego, by mąż/partner zaangażował się
po prostu w pomoc w obowiązkach domowych, odprowadzaniu dzieci, odrabianiu lekcji i … ? Masz dość ciągłych próśb, powtarzania tego, co trzeba zrobić. Ciągłe odwracanie się głowy Twojego męża w stronę ekranu komputera wyprowadza Cię z równowagi i masz ochotę powiedzieć BASTA. Jesteś zmęczona, zła i czujesz, że przekroczyłaś już granicę swojej wytrzymałości….

Dobrze trafiłaś! Pokażę Ci jak z tego wyjść, żeby poczuć znów radość, pokój serca i cieszyć się życiem. Pomogę Ci dbać relację i pomóc Ci rozwiązywać pojawiające się problemy.
Otrzymasz pomysły dt budowania szczęśliwego związku, które wysyłam co jakiś czas (nie zasypię Cię bezwartościowymi mailami) oraz

Kalendarz miłości – uniwersalne narzędzie
do budowania nawyków. Czytasz, działasz i cieszysz się efektami!
Jest ekscytująco, ciepło i znów widzisz podziw w oczach współmałżonka.

Powered by WordPress Popup