Loading the content... Loading depends on your connection speed!

Masz pytania? Zadzwoń: +48 503 305 561
Koszyk - 0.00 
couponslay

Wściekłość, poczucie odrzucenia – jak sobie z tym poradzić?

Dwa światy, dwa serca – jak z nich zbudować i tworzyć współdziałający, współodczuwający i samonapędzający się organizm zwany małżeństwem? Każde z dwojga powinno być świadome własnych potrzeb, znać swoje mocne i słabe strony, brać odpowiedzialność za to, co czuje.

Być razem to trochę wyjść z siebie na zewnątrz, a może poszerzyć swój wewnętrzny świat. Do tego bardzo, bardzo potrzebna jest równowaga wewnętrzna. Skąd ona się bierze? Między innymi z umiejętności radzenia sobie z gwałtownymi emocjami – gniewem, złością, wściekłością, rezygnacją, desperacją, bezbrzeżnym smutkiem czy poczuciem odrzucenia…

Miłość, zakochanie, świetlana, bezproblemowa przyszłość? Skąd… dyskomfort, gwałtowne emocje? Hmm… Kiedy sami nie udzielamy sobie wsparcia, nie znamy naszego wewnętrznego świata i nie czujemy się bezpiecznie, niepokój i niepewność czekają tylko na chwilę, gdy fascynacja w związku, przestanie je przesłaniać.

Im więcej wiesz o sobie samej, o swoich reakcjach, tym łatwiej sobie z tym poradzić. Nie tylko ta wiedza pomaga. Czasem bardzo ważne jest odwracanie uwagi. W obliczu kłótni, poczucia odrzucenia (zwykle subiektywnego), krytyki (czasem niezamierzonej), porażki czy innych bolesnych zdarzeń, zanim sięgniesz jeszcze po bardziej wysublimowane sposoby radzenia sobie z gniewem, wściekłością lub złością, obniżenie poziomu wewnętrznego chaosu i niepokoju będzie jak napełnienie baku przed jazdą samochodem.

pexels-photo-259522

  1. Zamiast złościć się i denerwować, że to się „stało”, zaakceptuj to, że takie są fakty. Stało się i koniec.

Może nie wykorzystałaś swojej szansy w pracy i powiedziano Ci, co robisz nie tak. Koleżanka obraziła się na ciebie. Mąż Cię zawiódł… To właśnie się stało! Wynika to z jakiegoś splotu wydarzeń. Tego już nie zmienisz. To w pewnym sensie przeszłość. Pewnie, że ja też chciałabym mieć taką gumkę-myszkę, która usunie ślad po tym, co niewygodne i boli. Mocno odczuwam zwykle moment po stłuczcie (za każdym razem), kiedy siedzę w rozbitym samochodzie… (już parę razy tak niestety było) A gdyby tak cofnąć czas… O te parę sekund tylko… Nie było by tych kosztów, zamieszania, kłopotów…
No, niestety nie da się. Teraz możesz tylko zastanowić się, co z tym dalej zrobić?

Cokolwiek się stało, teraz przekieruj uwagę na to, co możesz zrobić TERAZ.

Zrewiduj swoje myślenie! Nie pozwól sobie, na nieustanne wyrzuty. Poniżej są pomocne myśli, których możesz użyć w zależności od tego, czy pasują do Twojej sytuacji.

„Nie jestem w stanie zmienić tego, co już się stało.”
„To, co się stało, to konsekwencja wcześniejszych zdarzeń.”

„Mam kontrolę jedynie nad tym, co dzieje się w tej chwili.”

„Buntowanie się przeciw temu, co się stało to strata czasu.”

„Chcę wykorzystać możliwości te, które mam w tym momencie, bo właśnie to może wpłynąć na to, co będzie się działo dalej.”

„Ta chwila jest wynikiem wielu wcześniejszych decyzji.”

„Nawet jeśli nie podoba mi się to, co się teraz dzieje, to właśnie ten moment jest najlepszy, by spojrzeć na pewne sprawy z innej perspektywy.”

pexels-photo-25543

  1. Spróbuj odreagować, jeśli tego potrzebujesz, ale w pozytywny sposób.

Masz ochotę zrobić „coś strasznego”? Trudno Ci myśleć racjonalnie?

  • Weź kartkę i napisz list do osoby, która Cię zraniła. Możesz napisać wszystko, co Ci leży na sercu. Papier jest cierpliwy. Jeśli w sprawę zaangażowanych jest kilka osób, napisz do każdej. To nie będzie korespondencja, która zostanie wysłana. Być może kiedyś będziesz chciała napisać list, w którym piszesz do osoby, z powodu której cierpisz, ale to nie jest ten moment. Jeśli po prostu chcesz wyrazić swoją wściekłość na zrządzenie losu, przypadek, czy cokolwiek innego, to też to po prostu zrób.
  • Nie masz cierpliwości pisać? Weź starą gazetę i zrób z niej kulki. Rzucaj nimi np. w ścianę. Do tego można wykorzystać również zwinięte skarpetki lub małe poduszki. Nikomu nic się nie stanie, a ty wyładujesz swoje emocje.
  • Znam osobę, która czując ogromne napięcie w sobie, robiła wyprawę do lasu, szła w mało uczęszczane miejsce i krzyczała z całych sił. Skądinąd bardzo sympatyczna, kulturalna, wykształcona osoba, ceniona w swojej pracy. Wracała zrelaksowana i odrodzona.
    A jeśli masz daleko do lasu lub taka wyprawa jest niemożliwa? Wypróbuj inne sposoby. Można krzyczeć w poduszkę, na głośnym koncercie lub jadąc w aucie. To także przyniesie ulgę.
  • Jeśli masz ochotę płakać, to nie powstrzymuj tego. Nie bój się, że jak zaczniesz, ciężko będzie Ci się powstrzymać. To nie jest oznaka słabości. Płacz uwalnia hormon stresu (adrenokortykotropowy) i pomaga odzyskać równowagę.

pexels-photo-11180

  1. Świetnym sposobem na odwrócenie uwagi od bolesnych emocji jest sprawienie sobie przyjemności, gdy robisz to, co Cię cieszy.

Nie musisz czekać, aż zostaniesz przytłoczona przez czarne chmury emocji. Włączenie w swój plan dnia różnych czynności, które w jakiś sposób odpowiadają na Twoje potrzeby oraz pozwalają Ci się zrelaksować, doda Ci sił i wzmocni pewność siebie. Pomyśl, co lubisz robić, co zwykle sprawia Ci frajdę? A może chciałabyś zrobić coś, na co zwykle nie starcza Ci czasu? W przypadku zalania negatywnymi emocjami i tak trudno będzie Ci skupić się na swoich obowiązkach. Zatem zabierz się za coś innego.
Zwykle w takich chwilach trudno wymyśleć, co takiego mogłoby pomóc. Listę czynności, do wyboru, trzeba przygotować sobie wcześniej. Najlepiej zapisać ją w kalendarzu jako listę ratunkową na wypadek trudnych chwil. Zachęcam Cię do poświęcenia czasu na spisanie czynności, które chciałabyś robić, które Cię szczególnie cieszą lub są przyjemne, a Ty ciągle nie masz czasu na to, by je robić. Możesz zgromadzić książki, audiobooki, filmy, czy narzędzia i gadżety, które będą czekały na to, byś je użyła.

Adobe-PDF-Document-iconAby Cię zainspirować (bo być może tego potrzebujesz) przygotowałam listę relaksujących czynności, niekoniecznie krótkotrwałych, którą możesz pobrać TUTAJ. Pamiętaj, że to lista na naprawdę duże, niewygodne emocje. Myślę, że niekiedy te trudne chwile, mogą okazać się … całkiem przyjemne.

Jeśli potrzebujesz rozmowy, wsparcia, szukasz rozwiązania problemów, zapraszam Cię na konsultacje lub napisz do mnie maila – ewa@laboratoriumwiezi.pl

Mobile version: Enabled

laboratorium-wiezi-logo_v1Zapisz się do newslettera!

Dowiedz się pierwszy o nowych promocjach
i otrzymaj bezpłatny pakiet korzyści:

Rabat 30 zł na komputer cyklu Cyclotest Baby
oraz
Bezpłatny pdf z ćwiczeniami,
dzięki, któremu Wasz związek wzmocni się jeszcze bardziej
i będziecie  rozumieli się jak nigdy dotąd!
Sprawdź, jaki jest Twój język miłości!

Powered by WordPress Popup


Warning: simplexml_load_string(): Entity: line 1: parser error : Start tag expected, '<' not found in /domains/laboratoriumwiezi.pl/public_html/wp-content/plugins/soslider-social-slider/handlers/facebook/init.php on line 173

Warning: simplexml_load_string(): Not Found <br /><a href="http://www.facebook.com/">Back to Facebook.</a> in /domains/laboratoriumwiezi.pl/public_html/wp-content/plugins/soslider-social-slider/handlers/facebook/init.php on line 173

Warning: simplexml_load_string(): ^ in /domains/laboratoriumwiezi.pl/public_html/wp-content/plugins/soslider-social-slider/handlers/facebook/init.php on line 173

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /domains/laboratoriumwiezi.pl/public_html/wp-content/plugins/soslider-social-slider/handlers/facebook/init.php on line 174