Loading the content... Loading depends on your connection speed!

Masz pytania? Zadzwoń: +48 503 305 561
Koszyk - 0.00 
couponslay

PMS – jak sobie z tym poradzić?

Bardzo wiele kobiet w drugiej fazie cyklu doświadcza pogorszenia samopoczucia, obniżenia nastroju oraz szeregu innych objawów. Nasilają się one coraz bardziej, kiedy termin miesiączki staje się coraz bliższy. Trwają od dwóch do siedmiu dni, a nawet i dłużej. Być może Ty też cierpisz na zespół napięcia przedmiesiączkowego zwany PMS.  Ten artykuł uświadomi Ci gdzie leżą przyczyny problemów i jakie działania należy podjąć, by się ich pozbyć.

Objawy, z którymi zmaga się większość kobiet można podzielić na cztery kategorie. Możesz mieć tylko niektóre z nich, ale być może masz je wszystkie. U każdej kobiety jest inaczej.

  • Typ A (Anxiety), czyli lęk, niepokój, wybuchy złości, irytacja, napięcie emocjonalne, płaczliwość, zmiany nastroju.
    Podstawową przyczyną tego typu dolegliwości jest niedobór progesteronu. Pomocne w tym przypadku będą niepokalanek mnisi, a jeśli chodzi o warzywa, to jedz szczególnie te z grupy kapustnych, czyli brokuły, brukselka, kapusta, rzodkiewka, rzepak, jarmuż, gorczyca, rukiew wodna, rukola i chrzan.
  • Typ H (Hydratation), to dolegliwości związane z zatrzymywaniem wody w organizmie, przybieraniem na wadze, obrzmieniem i bolesnością piersi, obrzękami kończyn i wzdęciem brzucha.
    Ten typ często występuje razem z poprzednim. Najczęstszą przyczyną jest tutaj stres, szczególnie ten występujący przewlekle. Hormon wydzielany przez nadnercza – aldosteron powoduje zaburzenie równowagi sodu i potasu stąd zatrzymywanie wody w organizmie. Jeśli chodzi o witaminy i mikroelementy to pomocą będzie tutaj witamina B6  i magnez.
  • Typ C (Cravings), można określić jako „zachcianki”, duże zainteresowanie słodyczami i węglowodanami, wzmożony apetyt, nieustabilizowany poziom cukru, czasem towarzyszące temu bóle głowy, palpitacje, dreszcze, zmęczenie i senność.
    Pierwszym działaniem, jakie powinno się podjąć w tym przypadku jest ustabilizowanie poziomu cukru we krwi oraz suplementacja magnezem, chromem i cynkiem, jak również witaminami B3, B6 i C.
  • Typ D (Depression), związany z obniżeniem nastroju, depresją, płaczliwością, bezsennością, kłopotami z koncentracją.
    Objawy te wskazują na niedobór serotoniny, które poziom warto zwiększyć w sposób naturalny.

healthy-food-1348430_1280

Podstawowe, naturalne sposoby na zwiększenie poziomu serotoniny, to:

1. Przebywanie na słońcu, które jest bardzo ważne, nawet jeśli dzień jest pochmurny. Powoduje to produkcję witaminy D. Dobrym pomysłem jest również suplementacja w miesiącach zimowych.

2. Ćwiczenia fizyczne. Przynajmniej 4 razy w tygodniu przez minimum 45 minut.

3. Rozmowy z optymistycznymi ludźmi, oglądanie komedii lub pogodnych filmów, czytanie książek, które pozytywnie wpływają na sposób myślenia, stosowanie afirmacji.

4. Jedzenie węglowodanów złożonych, ale nie w nadmiernych ilościach i w odpowiedni, przemyślany sposób (będzie post na ten temat)

Choć zbyt niski poziom progesteronu jest głównym powodem w przypadku PMS typu A, to działania zmierzające do podniesienia go w drugiej fazie cyklu wpływ na uregulowanie gospodarki hormonalnej w całym organizmie i na eliminację pozostałych objawów PMS.

 

Co pomoże w przypadku objawów PMS? Jakie kroki należy podjąć, by powrócić do równowagi hormonalnej? Co należy wiedzieć?

 

  • Witamina B ma kluczową rolę w regulacji nadmiernego poziomu estrogenów w cyklu (tak jest zwykle przy obniżonym progesteronie). Stąd zaleca się spożywanie żywności bogatej w błonnik, w postaci np. mąki z pełnego przemiału. Będzie to źródłem witamin z grupy B, usprawni pracę jelit, gdzie produkowane są niektóre witaminy oraz zwiększy wchłanianie minerałów (wapnia i magnezu).
  • Unikaj tłuszczy pochodzenia zwierzęcego (jemy chude mięso) ponieważ najprawdopodobniej zawierają estrogeny, ze względu na sposób chowu zwierząt, ale również kwas arachidonowy w nim zawarty powoduje wzrost poziomu prostaglandyn PGF₂α. Kobiety, które nie mają problemu z PMS spożywają więcej olejów roślinnych niż tych, pochodzenia zwierzęcego.
  • Prawdopodobnie masz wyższy poziom prolaktyny niż przeciętny. Jej wysoki poziom obniża progesteron powodując dominację estrogenową. Witamina B6, magnez i cynk obniżają poziom prolaktyny.
  • Witamina C zwiększa produkcję progesteronu. Znajdziesz ją w pomidorach, cytrusach, kiwi i porzeczkach. Jedz ich jak najwięcej, na surowo oczywiście.
  • Aby usprawnić pracę organizmu i zwiększyć przyswajalność witamin i minerałów fundamentalne znaczenie ma nie tylko ograniczenie spożycia cukru, białej mąki i wysokoprzetworzonej żywności, ale po prostu wyeliminowanie ich z Twojego jadłospisu. Nie próbuj szukać zamienników. Przechodząc na dietę bezcukrową, z dużą ilością warzyw (również zielonych) oraz produktów nieprzetworzonych (m.in. pełnego ziarna) musisz przejść przez okres napadów głodu, obniżonego nastroju, złego samopoczucia z powodu przestawiania się pracy organizmu. To normalne, że nowe produkty i dania nie będą Ci smakować. Każdy następny dzień będzie łatwiejszy i w końcu odczujesz przypływ sił witalnych. Cukier niestety wzmaga objawy PMS. Zjedzenie czegoś słodkiego pomaga chwilowo na jakieś 40 minut, potem objawy pojawiają się ze zdwojoną siłą.
  • Nie przesadzaj z nabiałem. Jego wysokie spożycie powoduje nadmierną podaż wapnia w stosunku do magnezu, co zaburza wchłanianie tego drugiego.
  • Wyklucz z diety margarynę i tłuszcze typu trans. Tłuszcze tego rodzaju są w stanie zablokować wytwarzanie przeciwzapalnych prostaglandyn.

 

Przyczyny PMS są podobne do tych, które powodują bolesne miesiączki. Jeśli problem PMS dotyczy Cię, prawdopodobnie pierwsze dni cyklu również nie są dla Ciebie łatwe. O tym jak poradzić sobie z bolesnymi miesiączkami pisałam TUTAJ.

vegetarian-1141242_1280

Podsumowanie:
  • Jedz dużo warzyw, zwłaszcza zielonych. Warzywa krzyżowe w szczególny sposób obniżają nadmiar estogenów. Podobnie działa cebula i czosnek. Dobrze je jeść nie tylko po owulacji.
  • Białko jedz pod postacią ryb (mogą być tłuste), drobiu i roślin strączkowych. Nie przesadzaj z nabiałem. Ograniczaj spożycie czerwonego mięsa.
  • Uzupełniaj kalorie przy pomocy nierafinowanych tłuszczy – oliwy z oliwek, oleju lnianego, kokosowego, awokado oraz orzechów. Jeśli miałabym postawić na jeden z nich to wybrałabym kokosowy.
  • Codziennie 1 łyżeczka tranu to ważna część Twojej strategii do walki z PMS.
  • Zaprzyjaźnij się z kurkumą. Ma silne działanie antyestrogenowe.
  • Unikaj cukru, tłuszczy trans, nadmiaru soli i używek (alkohol i kawa).
  • Pij wodę – minimum 8 szklanek dziennie. Wbrew pozorom zapobiega to gromadzeniu wody w organizmie oraz pomaga wypłukać nadmiar soli.
  • Herbatka z melisy pomoże Ci się zrelaksować.
  • W przypadku nasilonych objawów PMS, szczególnie przy przechodzeniu dopiero na zdrowe odżywianie, możesz włączyć suplementację magnezu, cynku, witamin z grupy B i witaminę C.
  • Regularnie ćwicz minimum 4 razy w tygodniu. Pamiętaj, że ćwiczenia nie mogą być wyczerpujące. Wykonujesz je, aby usprawnić pracę organizmu, dotlenić go i zminimalizować stres.
  • Zadbaj o odpowiednią wagę ciała. Nadmiar tłuszczu powoduje dużą produkcję estrogenów i nasila PMS.
  • Regularnie stosuj ćwiczenia relaksacyjne, afirmację. Bardzo pomocna będzie tutaj również medytacja.
  • Zadbaj o wysypianie się. TUTAJ
  • Unikaj aspartamu. Zwiększa on produkcję prolaktyny, a co za tym idzie, obniża progesteron.
  • Odstaw doustną antykoncepcję. Zaburza ona pracę układu hormonalnego i często nasila PMS.
  • Niepokalanek mnisi zakupiony w aptece wspomoże Twoje wysiłki w walce z PMS. Powinno się go przyjmować przez 3 miesiące, aby doświadczyć efektów jego działania. Jeśli jednak wprowadzisz radykalne zmiany w diecie i sposobie życia, nie będzie Ci on potrzebny.

 

Koniecznie monitoruj pracę organizmu przy pomocy obserwacji wskaźników płodności. Zauważysz wydłużenie fazy lutealnej, a obserwacje śluzu szyjkowego staną się bardziej przejrzyste, co będzie świadczyło o usprawnieniu pracy organizmu, poprawie płodności, zmniejszeniu prawdopodobieństwa poronienia we wczesnym okresie ciąży, łatwiejszym stosowaniu metod npr oraz krótszej fazie uznanej za płodną w tych metodach. Jednym słowem warto!

 

Jeśli wprowadzenie w życie wyżej wymienionych rad nie pomaga, trzeba rozważyć, czy przyczyną złego samopoczucia nie jest złe funkcjonowanie tarczycy, drożdżyca, czy wyczerpanie nadnerczy. W takim wypadku należy skorzystać z pomocy lekarza, wykonać odpowiednie badania i podjąć leczenie przyczynowe.

  • Bardzo wartościowy tekst. Rzadko zwraca się uwagę na to, że nad PMS można panować. Zazwyczaj nie zwraca się na to szczególnej uwagi. A to niedobrze. W końcu – całe nasze ciało i nasze emocje, nastroje i wszystko – świadczy o nas 🙂

Mobile version: Enabled

laboratorium-wiezi-logo_v1Zapisz się na newsletter

Przypuszczam, że masz dość ciągłego starania się o poprawę relacji?
Być może oczekujesz już tylko tego, by mąż/partner zaangażował się
po prostu w pomoc w obowiązkach domowych, odprowadzaniu dzieci, odrabianiu lekcji i … ? Masz dość ciągłych próśb, powtarzania tego, co trzeba zrobić. Ciągłe odwracanie się głowy Twojego męża w stronę ekranu komputera wyprowadza Cię z równowagi i masz ochotę powiedzieć BASTA. Jesteś zmęczona, zła i czujesz, że przekroczyłaś już granicę swojej wytrzymałości….

Dobrze trafiłaś! Pokażę Ci jak z tego wyjść, żeby poczuć znów radość, pokój serca i cieszyć się życiem. Pomogę Ci dbać relację i pomóc Ci rozwiązywać pojawiające się problemy.
i otrzymaj bezpłatny pakiet korzyści:

Rabat 40 zł na 1h konsultacji online
oraz
Kalendarz miłości – uniwersalne narzędzie
do budowania nawyków. Czytasz, działasz i cieszysz się efektami!
Jest ekscytująco, ciepło i znów widzisz podziw w oczach współmałżonka.

Powered by WordPress Popup


Warning: simplexml_load_string(): Entity: line 1: parser error : Start tag expected, '<' not found in /domains/laboratoriumwiezi.pl/public_html/wp-content/plugins/soslider-social-slider/handlers/facebook/init.php on line 173

Warning: simplexml_load_string(): Not Found <br /><a href="http://www.facebook.com/">Back to Facebook.</a> in /domains/laboratoriumwiezi.pl/public_html/wp-content/plugins/soslider-social-slider/handlers/facebook/init.php on line 173

Warning: simplexml_load_string(): ^ in /domains/laboratoriumwiezi.pl/public_html/wp-content/plugins/soslider-social-slider/handlers/facebook/init.php on line 173

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /domains/laboratoriumwiezi.pl/public_html/wp-content/plugins/soslider-social-slider/handlers/facebook/init.php on line 174