Loading the content... Loading depends on your connection speed!

Masz pytania? Zadzwoń: +48 503 305 561
Koszyk - 0.00 
couponslay

Mówię, ale czy Ty rozumiesz, co chcę powiedzieć?

Komunikowanie się między ludźmi dostarcza ogromną ilość problemów. Często się zdarza, że sformułowany przez Ciebie komunikat jest odebrany przez partnera w zupełnie inny sposób, prawda? Czujesz się sfrustrowany i zdezorientowany? Chciałbyś, aby Wasze porozumiewanie się odbywało się bezproblemowo? Dzisiejsza treść przekaże Ci nowe informacje, które pomogą Ci zrozumieć problemy występujące wtedy, gdy chcesz być zrozumianym.

Kiedy wypowiadasz się, to jednocześnie przekazujesz informacje w czterech obszarach. Każdy z nich zwiera inne informacje, niekoniecznie takie, jakie chciałby przekazać nadawca.

Mamy następujące płaszczyzny wypowiedzi:

Zawartość rzeczowa wypowiedzi

To informacje, które najczęściej są odbierane bez problemów, jeśli inne płaszczyzny wypowiedzi nam ich nie zniekształcą. Słowa przekazują po prostu konkretną treść.

Ujawnienie siebie

Nadawca przekazuje informacje o sobie, o tym co przeżywa i co się w nim dzieje.

Wzajemna relacja. Co myślę o Tobie i o tym, co nas łączy.

W wypowiedzi nadawca wyraża postawę, jaką ma wobec odbiorcy, kim jest dla niego, co myśli na jego temat. Jest to płaszczyzna szczególnie trudna dla odbiorcy. Poprzez intonację, dobór słów, sygnały pozawerbalne odbiorca czuje się dla odbiorcy kimś ważnym, docenionym lub niestety zlekceważonym.  Każda wypowiedź określa relację w jakiej znajduje się nadawca i odbiorca. W tym kontekście jest to dalszy ciąg płaszczyzny ujawniania siebie.

Apel, czyli do czego chciałbym Ciebie nakłonić.

Każda wypowiedź niesie jakiś apel do odbiorcy. Nadawca chce wywrzeć wpływ na swojego rozmówcę. Wpływ rozumiem bardzo szeroko. Może to być nakłonienie do zrobienia lub powstrzymania się od zrobienia czegoś, odczucia lub pomyślenia czegoś. Jeśli jest to wyrażone w miarę jasno, to wszystko jest w porządku. Gorzej jest, gdy apel jest ukryty. Wtedy możemy mówić o manipulacji. Pozostałe płaszczyzny wypowiedzi zwykle nie są w takim przypadku autentyczne, tylko zmodyfikowane w ten sposób, by osiągnąć cel, jaki zamierza nadawca.

płaszczyzny wypowiedzi

płaszczyzny wypowiedzi

Weźmy jako przykład zdanie, które wypowiada żona, gdy mąż naprawia instalację elektryczną  w domu. Żona mówi – „Uważaj, żeby Cię prąd nie poraził!” Na płaszczyźnie zawartości rzeczowej przypomina ona mężowi, że istnieje realne zagrożenie porażeniem. Ujawniając siebie, mówi, że boi się, bo może zdarzyć się wypadek. Wie, jakie konsekwencje wynikają z braku ostrożności, kiedy ktoś ma do czynienia z prądem. W obszarze wzajemnej relacji żona troszczy się o partnera. Jest on dla niej ważny. W pewnym sensie podważa kompetencje męża, związane z  rozwiązywaniem problemów z elektrycznością. Również stawia siebie w pozycji osoby, która poucza partnera. Apel żony to   „Potrzebujesz mojej pomocy!”

przykład wypowiedzi

przykład wypowiedzi

Każdy z tych obszarów jest odpowiedzialny za jakość (spójność) komunikatu. Wszelka niejasność otwiera odbiorcy możliwość (albo konieczność) dopowiedzenia treści, które wynikają z jego oczekiwań, niepokojów lub wyobrażeń.  Zaczyna „słyszeć” w wypowiedzi nadawcy treści, których autorem jest on sam. Rozmowa nie odbywa się wtedy na linii nadawca – odbiorca, ale na linii interpretacja odbiorcy – odbiorca.

Sprawdź, jakie problemy pojawiają się, gdy źle odczytujemy informacje zawarte w wypowiedzi nadawcy.

wypowiedź

„Skarbie, czy pójdziesz ze mną na siłownię?” na płaszczyźnie zawartości rzeczowej jest bardzo proste.  Sposób taktowania rozmówcy jest bardzo miły, o czym świadczy słowo „skarbie”. Problem zaczyna się na płaszczyźnie ujawniania siebie. Może to być wyraz troski o drugą osobę (chcę, żebyś odpoczęła lub poprawiła swoją kondycję), albo obawa, że partner stanie się nieatrakcyjny, czy niesprawny (tyjesz, stajesz się ociężała). Może to być po prostu chęć spędzenia razem czasu wolnego, czy chęć budowania relacji przy okazji wspólnego wysiłku fizycznego. Apel można potraktować jako jednoznaczny – „choć ze mną”, albo taki, który zawiera podtekst (mamy kilka wersji) – schudnij, nie siedź tyle, zadbaj o siebie, postaraj się być atrakcyjna dla mnie. Może to być również – „chodź ze mną, bo jest mi z Tobą miło”, albo „nie chcę być sam”.

Czy odbiorca jest w stanie dociec, co ma na myśli nadawca? Jeśli zapyta o to, czy dobrze zrozumiał, to tak. Zauważ, że jeśli rozmówca chciałby zareagować na każdą z tych wypowiedzi, byłaby już z tego bardzo długa „rozkmina”. Jednocześnie można zgadzać się na informację na jednej płaszczyźnie, ale mieć zastrzeżenie do komunikatu na innym poziome. Możesz się cieszyć z tego, że partner zachęca Cię do ćwiczeń, bo jest to pomoc dla Ciebie. Z drugiej strony jednak, jeśli odczytasz w podtekście – „uważam, że nie jesteś atrakcyjna”, to będzie Ci przykro.

Wszystkie płaszczyzny wypowiedzi są jednakowo ważne!

Nie wiedziałaś/eś o tym?

Wiem, dlaczego.

W szkole, również w pracy, uważa się, że zawartość rzeczowa jest najważniejsza. Niestety, nie przyczynia się to do budowania dobrych relacji. Informacje, na które nie reagujemy wprost, wypowiedzi, których nie wyjaśniamy, zaczynają żyć własnym życiem i oddziałują na atmosferę nauki, czy pracy. Spada wydajność, a poziom stresu wzrasta.  Próba przekazywania tylko i wyłącznie treści, które są zawartością rzeczową, nie rokuje dobrej współpracy, bo człowiek ma przecież emocje i nie da się ich „zawiesić”.

Zwróć uwagę, że oprócz wartości rzeczowej, wypowiedź zawiera wiele różnych aspektów, które świadomie, lub nie docierają do odbiorcy. Nie znaczy to, że jego reakcja jest adekwatna do zamierzeń nadawcy, ale pokazuje, jak skomplikowaną sprawą jest porozumiewanie się.

Jakie są Wasze doświadczenia w słuchaniu siebie nawzajem?

  • Bardzo ciekawe i wiele wyjaśniające ujęcie teorii wypowiedzi.

  • Nawet nie wiedziałam, że jedno proste zdanie można rozłożyć na tyle czynników. Nic dziwnego, że wzajemne zrozumienie, to nie taka prosta sprawa…

  • Mówi się, że mowa jest srebrem a milczenie złotem, ale jedno i drugie trzeba pielęgnować. Tak jak wielu jest ludzi na świecie i wiele języków, tyle też jest naszych interpretacji, bo każdy z nas jest inny. Mowa jest tylko jednym z wielu czynników, które mają wpływ na nasz odbiór informacji i musimy o tym ciągle pamiętać.

Mobile version: Enabled

laboratorium-wiezi-logo_v1Zapisz się do newslettera!

Dowiedz się pierwszy o nowych promocjach
i otrzymaj bezpłatny pakiet korzyści:

Rabat 30 zł na komputer cyklu Cyclotest Baby
oraz
Bezpłatny pdf z ćwiczeniami,
dzięki, któremu Wasz związek wzmocni się jeszcze bardziej
i będziecie  rozumieli się jak nigdy dotąd!
Sprawdź, jaki jest Twój język miłości!

Powered by WordPress Popup


Warning: simplexml_load_string(): Entity: line 1: parser error : Start tag expected, '<' not found in /domains/laboratoriumwiezi.pl/public_html/wp-content/plugins/soslider-social-slider/handlers/facebook/init.php on line 173

Warning: simplexml_load_string(): Not Found <br /><a href="http://www.facebook.com/">Back to Facebook.</a> in /domains/laboratoriumwiezi.pl/public_html/wp-content/plugins/soslider-social-slider/handlers/facebook/init.php on line 173

Warning: simplexml_load_string(): ^ in /domains/laboratoriumwiezi.pl/public_html/wp-content/plugins/soslider-social-slider/handlers/facebook/init.php on line 173

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /domains/laboratoriumwiezi.pl/public_html/wp-content/plugins/soslider-social-slider/handlers/facebook/init.php on line 174