Loading the content... Loading depends on your connection speed!

Masz pytania? Zadzwoń: +48 503 305 561
Koszyk - 0.00 
couponslay

Emocje czekają, aż je polubisz

Im większy masz kontakt z własnymi emocjami, tym lepiej siebie rozumiesz. Budujesz głębszą relację w małżeństwie i z dziećmi. Jesteś bardziej zrozumiała dla innych. Dzisiejszy artykuł wyjaśnia jak zacząć czuć emocje i te, które są miłe i te, które powodują w nas nieprzyjemne uczucia. 

Jeśli quiz z poprzedniego artykułu nie wyszedł Ci tak jakbyś chciała, to przypuszczam, że częściej zauważasz ostre kłucie w żołądku, niepokojące kołatanie w piersi albo tępy ból w okolicy serca niż swoje uczucia. Być może nawet się ich boisz, wyłączasz je zanim zdąży zarejestrować je umysł. Tylko pozornie pochylenie się nad smutkiem, czy przykrością, której doświadczasz, zachwiałoby twoją sprawczością i dobrym zorganizowaniem. Owszem, zrozumienie siebie wymaga poświęcenia czasu, ale jak dobrze wpływa również na jakość związku!

Prawda jest taka, że większość z nas boi się odczuwać.

Nie chcemy zostać same z sobą, wypełniamy świadomość listami rzeczy do zrobienia, słuchamy muzyki, by pozbyć się ciszy, uczestniczymy w życiu innych ludzi oglądając filmy. Wszystko po to, by nie pozostać same ze sobą, by zablokować dyskomfort związany ze złością, smutkiem, rozpaczą i strachem. Nie potrafimy sobie poradzić z tymi emocjami, nie rozumiemy ich, nie wiemy do czego mogłyby one nam służyć. Kiedy to się rozpoczęło u Ciebie?
kaboompics_Woman with a backpack walking towards a wooden pier
Nie wiem, czy to Cię zaskoczy, czy nie, ale choć Twoi rodzice mieli dobre intencje, to najprawdopodobniej zaszczepili nam wstyd przed uczuciami. Czasem żartujemy sobie i powtarzamy wypowiedzi, które słyszeliśmy w dzieciństwie – „Dzieci powinno się widzieć, a nie słyszeć” albo – „Idź do swojego pokoju i zostań tam, dopóki się nie uspokoisz”. Niestety zaszczepione w nas schematy zachowania powodują, że nie rozpoznajemy swoich uczuć, jesteśmy z dala od swojego serca. Lekcje emocjonalne, które otrzymaliśmy sprawiają, że jako dorośli nie potrafimy mądrze patrzeć na rzeczywistość i dokonywać dobrych dla siebie wyborów. Jesteśmy zdystansowane, a w konsekwencji właściwie często bezradne.

  • Co Twoja mama mówiła o emocjach? Mama zawsze mówiła, że …
  • A ojciec? Tata zawsze mawiał, że…
  • Jakie negatywne komentarze słyszałaś, kiedy pojawiały się emocje?
  • Jakie miny widziałaś, kiedy wyrażałaś radość, entuzjazm, złość, smutek, zniechęcenie?
  • Wszystko to dawało Ci przestrzeń kontaktu z emocjami, radzenia sobie z nimi i do nauki inteligencji emocjonalnej?

Emocje nadal wysyłają sygnały, że coś jest nie w porządku, skłaniają do działania chroniącego nas, zabezpieczającego nasze potrzeby, ale my nie ufamy tym komunikatom.

Panicznie boimy się dopuścić je do głosu. Racjonalne myślenie próbuje wyłączyć uczucia. Bez skutku. Zignorowane emocje powodują, że teraz reagujemy przesadnie lub nieadekwatnie.

kaboompics_Blonde woman having a healthy snack at the wooden pier

Nagromadzona złość wobec ojca w dwadzieścia lat później skupia się na niczego nieświadomym mężu, a dawny lęk przed porzuceniem przez matkę powraca pod postacią kurczowego wczepiania się w drugą osobę, co mocno nadwyręża reakcję.
Nie potrafisz sobie poradzić z obecnym kryzysem, bo podświadomie mylisz go z wczorajszym.

Być może nie wiesz, co wzbudza w Tobie szczęście, a co smutek, bo tak właściwie nie wiesz, co się wtedy czuje.

Co z tym zrobić? Przede wszystkim pokonaj strach przed odczuwaniem.

Kiedy coś robisz, nawet jeśli jesteś poza domem, staraj się, w miarę możliwości, przynajmniej co jakiś czas, skierować uwagę na swoje ciało. Kiedy odczujesz jakiś nieokreślony dyskomfort, znajomą chęć, by uciec, albo zrobić coś niestosownego – roześmiać się, choć masz ochotę płakać, to weź głęboki oddech.
Co czujesz w piersi, krzyżu, w żołądku, w udach, ramionach, szyi i szczęce? Ucisk, jakby coś tam ugrzęzło? To strach, z którym spokojnie sobie poradzisz, jeśli uświadomisz sobie, że to właśnie on. Niesie on ważną informację – sytuacja w jakiej jesteś jest nowa i niekomfortowa. Odczuwanie uczuć, to nie jest Twoja mocna strona, ale dasz radę się tego nauczyć.

To ćwiczenie da Ci odwagę, aby dopuścić do swojej świadomości emocje. Pokaże Ci, że nic strasznego się nie dzieje, jeśli jesteś przy sobie, stopniowo będziesz coraz bardziej rozumieć siebie. Zatem do dzieła! Bądź przy sobie!

Co chciałabyś zmienić w swoich reakcjach? Jak chciałabyś traktować emocje innych? Jak na nie reagować?
Czego już nie chcesz więcej powtarzać wobec własnych dzieci?

Sięgnij głębiej

Kiedy zostajesz sama

Mój mąż mnie irytuje

Świadoma uwaga jako podstawowa umiejętność

Mobile version: Enabled

laboratorium-wiezi-logo_v1Zapisz się do newslettera!

Dowiedz się pierwszy o nowych promocjach
i otrzymaj bezpłatny pakiet korzyści:

Rabat 30 zł na komputer cyklu Cyclotest Baby
oraz
Bezpłatny pdf z ćwiczeniami,
dzięki, któremu Wasz związek wzmocni się jeszcze bardziej
i będziecie  rozumieli się jak nigdy dotąd!
Sprawdź, jaki jest Twój język miłości!

Powered by WordPress Popup


Warning: simplexml_load_string(): Entity: line 1: parser error : Start tag expected, '<' not found in /domains/laboratoriumwiezi.pl/public_html/wp-content/plugins/soslider-social-slider/handlers/facebook/init.php on line 173

Warning: simplexml_load_string(): Not Found <br /><a href="http://www.facebook.com/">Back to Facebook.</a> in /domains/laboratoriumwiezi.pl/public_html/wp-content/plugins/soslider-social-slider/handlers/facebook/init.php on line 173

Warning: simplexml_load_string(): ^ in /domains/laboratoriumwiezi.pl/public_html/wp-content/plugins/soslider-social-slider/handlers/facebook/init.php on line 173

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /domains/laboratoriumwiezi.pl/public_html/wp-content/plugins/soslider-social-slider/handlers/facebook/init.php on line 174